fredag 14 oktober 2011

Välkommen träningsvärk

Igår morse var det då dags för träning med Detlef igen. Denna gång satte vi igång så fort gymmet öppnade. Efter en tuff uppvärmning på roddmaskinen (måste verkligen försöka bli vän med den maskinen, någon som har några tips?). Så gick vi på testerna för att kolla min status på uthållighet vad gäller styrka. Första testet var armhävningar. Det är en gren som jag gillar. För att få rätt mätvärden skulle de göras på knäna och i ett tempo på 60 bpm. Jag klarade 48 stycket vilket, till min stora tillfredställelse, var långt över de mått Detlef hade för gränsen utmärkt. Egot växte en aning här men det kom snabbt ner till normal nivå igen när jag kände att jag nu nog gett allt jag hade. Det andra testet, som kanske bäst kan beskrivas som en sorts latsdrag, klarade jag bara 20 vilket lade mig på normalnivån. Detta blev jag inte fullt lika nöjd med. Både kropp och huvud skrek nu att jag gjort mitt och att den fortfarande var trött efter det tuffa skivstångspasset kvällen innan. Hade det inte varit för Detlefs härliga energi och stöttning hade jag nog packat ihop här.

Efter en liten stunds återhämtning kände jag orken komma tillbaka och det var dags för att köra igenom det gympass som Detlef satt ihop. Det är ca tio olika övningar som ska göras i tre set med 15 rep i varje. För en som inte varit inne på ett gym på flera år var det en häftig och ovan upplevelse som ger mersmak. Så fort som jag kände att jag inte skulle orka mer så var Detlef där och stöttade och gjorde att jag klarade några repetitioner till.

Efter passet var jag skakig, trött och mycket nöjd. Måste dock se till att få med mig handskar till nästa gång då mina händer redan börjar se ut som en grovarbetares. Nu är tanken att jag ska köra detta pass en gång i veckan under någon månad för att sedan gå ner i repetitionsantal och lägga på mer vikt. Man känner sig som en riktig elitidrottare när man hör Detlefs strategier för hur jag ska nå mina mål. Det är en häftig känsla.

(Här skulle en grym bild från träningen varit men jag lyckas inte riktigt med tekniken. Grrr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar