söndag 16 oktober 2011

Lugn löprunda som blev allt annat än lugn


Idag skulle det bli en lugn löprunda enligt det program som jag lagt upp för mig själv. Tänk det blir inte alltid som man tänker sig, även om Olof Röhlander påstår motsatsen. Istället blev det en runda på knappa fem kilometer i 5,25 minuterstempo. För att sätta detta i ett sammanhang, så kan kan jag meddela att jag sprungit milen en gång i 5,20 minuters tempo och det är det snabbaste jag någonsin lyckats åstakomma. Tanken idag var att hålla 6 minuters tempo men så blev det alltså inte. Jag var ute och sprang med min svägerska och när väl första kilometern var avklarad visade klockan på 5,20 och sedan var det ju bara till att försöka hålla i. Min svägerska är mycket bättre löpare än vad jag är så hon tyckte att det känns helt ok medan jag kände det som om mina ben skulle gå av.

Efter löpturen, som var otroligt vacker (vet att jag skrev det även igår och att jag kan låta så där sliskigt positiv men det är så härliga färger just nu) var det dags för ett extrainsatt skivstångpass som min familj bett mig köra för dem. Det brukar vara standard när vi är uppe på landet att vi gör alla möjliga konstiga aktiviteter samt att jag får köra något av mina pass.

Nu är jag åter hemma och ser fram emot en ny vecka med nya utmaningar och nya händelser. Imorgon ska vi dessutom se om det blir en ny cykel.

Nästa veckas träning ser ut som följer:
Mån: Vila ( det ser jag fram emot - cyklingen känns fortfarande på alla möjliga trevliga och otrevliga ställen, ni som någon gång cyklat en längre tur vet nog vad jag menar)
Tis: Cykling till och från jobbet samt ett morgonpass i gymmet
Ons: Skivstång kondition
Tor: Löpning - ska var lugn denna gång
Fre: Vila
Lör: Vila
Sön: Cykling 2-3 mil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar