onsdag 18 januari 2012

Tung träning

Sedan någon vecka tillbaka är det tung träning som gäller i gymmet. Detta ska jag hålla på med under senvintern för att sedan när våren närmar sig gå över på mer uthållighetsbetonad träning. Vad innebär då tung träning och varför ska man göra det? 


Jo, den tunga träningen går till på följande sätt, att jag kör tre set med bara sex repetitioner i varje set. Detta innebär att det är snorigt tungt från början till slut och i emellanåt känner jag mig som världens bodybuildare. 


Den senaste forskningen visar att det finns tre intervall som man kan träna inom när det gäller styrketräning. I grova drag innebär det att man i den första intervallen, som jag gör just nu, kör med få repetitioner men riktigt tungt. I detta intervall gör man de muskelfibrer man har starkare men man bygger inte fler fibrer (alltså man blir inte större). Nästa intervall är när man kör mellan 8-12 rep i varje set. Här bygger man muskelmassa. I den sista intervallen kör man många repetitioner och då tränar man främst uthålligheten i muskeln. 


Bara för att jag nu skrivit så mycket om styrketräning ska jag nu ta mig ner till badet och simma... men imorgon blir det gymmet igen. Vi kanske ses där?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar