torsdag 5 april 2012

12 veckor kvar

Då var det 12 veckor kvar tills jag ska göra ett tappert försök på mitt först mål. Milen under 50 min. 12 veckor innebär att jag nu ska börja träna efter det löpprogram som jag skrev om tidigare. Det går ut på att jag fram tills loppet går av stapeln nu ska springa tre gånger i veckan i olika intensiteter. Vill ni ser det mer i detalj så klicka här http://aktivtraning.se/traningslogg/pressa-dig-sjalv-och-sla-nya-rekord Tidsangivelserna är dock inte de jag går efter (av naturliga själ :-)). 


Igår var det då dags för premiärturen på programmet och jag tyckte att det kändes helt ok. Har de två senaste veckorna lyckats få till en del löpning så det känns som om kroppen åter har börjat vänja sig vid denna typ av rörelse. I alla fall åter till gårdagens runda. Min målsättning var att de fem kilometrarna skulle gå i 5,30 tempo. Slutresultatet blev att rundan blev lite längre än tänkt (5,75) och att jag höll ett tempo på 5,24. Så nu känner jag mig laddad inför den lite jobbigare löprundan på fredag då det är progressiv löpning som gäller. Det kan väl passa på en långfredag.


Glad Påsk på er!

3 kommentarer:

  1. Hej Lotta. Låter härligt att du kommit igång med löpningen. Jag har själv börjat lite lätt för säsongen. Jag har alltid velat bli en "löpare" och kände väl för första gången förra säsongen att jag faktiskt hade lyckats. När jag läser din blogg, ser jag att du ibland använder siffror när du beskriver i vilket tempo du har sprungit i. Vad menas egentligen med det? Kan jag ha nytta av detta jag också, eller är det bara för "proffs"?

    SvaraRadera
  2. Ja, visst finns det en speciell dröm om att bli en riktig löpare. En sådan som bara kan snöra på sig skorna och sticka ut på en långrunda och faktiskt riktigt njuta av det.
    Angående mina siffror så är jag lite nördig i att jag hela tiden vill veta hur långt jag har sprungit och hur fort det går. Man vill ju att det hela tiden ska förbättras. De tider jag använder mig av är absolut inte bara något för proffs. Till min hjälp har jag en gps klocka där jag får längden på rundan samt kilometertiden automatiskt. Det är dock inte nödvändigt att ha en sådan klocka. Det finns flera olika sighter på nätet där man kan kolla hur lång den rundan man sprungit blev (tex iform.se eller jogg.se). Dessa räknar även ut den genomsnittliga kilometertiden till en.
    Jag tycker att detta ger en extra liten kick till träning så testa du också!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tack för tipset. Det ska jag prova :)

      Radera